Language

KABLO SEKTÖRÜ İHRACATA ODAKLANDI

Kablo sektörü ihracata odaklandı

İnşaat ve enerji yatırımlarıyla büyüyen sektör, ihracata odaklandı. Parasal işlem hacmi ile 2012 yılı başında pazar büyüklüğü 5 milyar dolar seviyelerine yaklaşan kablo sektörü, özellikle son yıllarda inşaat sektöründe yaşanan gelişme ve enerji yatırımları ile büyümesini hızlandırdı. Bu doğrultuda kabloya olan talep, hem yurtiçinde hem de yurtdışında giderek artıyor. Artan taleple birlikte son yıllarda iç piyasada kapasitesini büyük oranda artıran kablo üreticileri, yeni işler almak için yatırım çalışmalarına hız verdi. Yurtdışında etkinliklerini artırmak isteyen firmaların Avrupa standartlarında üretim yapmak için yaptığı yatırımlarla Türkiye’nin kablo sektörü açısından dünyanın önemli bir üretim merkezi konumuna gelmesi bekleniyor. Enerji verimliliği ve yangın tehlikesi konularında her geçen gün daha da bilinçlenen Türkiye’deki tüketiciler kaliteli kabloya olan talebi artırırken üreticiler de standartlara uygun kaliteli kablo üretimini gittikçe artıyor.

Global krizle birlikte yaşanan düşüş sonrası 2010 ve 2011 yıllarında sektör kendini yeniden toparladı. Kablo ve İletken Sanayicileri Derneği’nden alınan bilgilere göre, sektör bu toparlanmayla 2012 yılı ilk beş ayında geçen yıla oranla yüzde 3 ila 5 oranında bir büyüme elde etti. Dinamik bir pazar olan Türk kablo sektöründe, firma sayısı da artmaya devam ediyor. Sektör yetkilileri, şu an Türkiye’de 400’ün üzerinde kablo üreticisinin faaliyet gösterdiğini belirtiyor. Bunların büyük bir kısmı inşaat sektöründe kullanılan tesisat ve alçak gerilim kabloları olmak üzere, birçok çeşit kablo üretiyor. Kablo sektöründe iç pazar ve ihracat, sektörde faaliyet gösteren 16 büyük firma tarafından yönlendiriliyor. Toplam üretimin yüzde 85’ini bu firmalar karşılarken sektörde 50 civarında teknik bilgi ve teçhizatı yeterli, dış rekabete açık orta ve küçük işletme mevcut. Bunun dışında, atölye düzeyinde, ağırlıkla iç piyasaya satış yapan firmalar bulunuyor. Sektör yaklaşık 8 bin kişiye de istihdam sağlıyor.

2012 Ocak-Nisan ihracatı 712 milyon dolar oldu
2011 yılında Türkiye kablo sektörünün ihracatı bir önceki yıla göre daha iyi bir performans göstererek miktar ve değer olarak artış gösterdi. Kablo ve Tel Sanayicileri Derneği verilerine göre, geçen yıl sektör, 330 milyon tonla 2.100 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Aynı verilere göre ithalat ise yaklaşık olarak 42 milyon tonla 534 milyon dolar oldu. İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) verilerine göre ise 2012 yılı Ocak-Nisan aylarında kablo ve tel ihracatı yaklaşık 712 milyon dolara ulaştı. Sektörün, ihracat pazarlarına bakıldığında satışlarının yarısından fazlasını Avrupa, Rusya, Türk cumhuriyetleri, Ortadoğu ve Afrika’ya gerçekleştirdiği görülüyor. Sektörün ihracatta daha da güçlenmesi için pazarını çeşitlendirmesi gerekiyor. Bunun için sektör aktörleri kendilerine daha kapsamlı destek verilmesini bekliyor. Böylece rekabet gücünü artıracak olan sektör ihracat artışıyla büyümesini sürdürecek.

Sektörde, standart dışı üretime etkin denetim bekleniyor
Standart dışı ve kalitesiz kabloların üretimi sektörde yaşanan en önemli sorunlar arasında yer alıyor. Yapılan kayıt dışı satışlar sektörün itibarını olumsuz yönde etkiliyor. Bu duruma neden olan en etkili faktörler ise sektörde çok sayıda üreticinin faaliyet göstermesi ve kablo arzının talepten fazla olması. Ayrıca piyasada etkin bir kalite denetiminin olmaması nedeniyle de standart dışı ve kalitesiz kablolar piyasada fiyat avantajı sayesinde daha rahat satılabiliyor. Tüketicilerde de bu konuda yeterli bilinç oluşmuş değil. Bu durum can ve mal güvenliğini tehlikeye atmakla beraber; kalite standardı düşük döşenen kablolar, sistem ömrünün kısalmasına ve enerji kayıplarının oluşmasına neden oluyor. Bu noktada sektörde haksız rekabet oluştuğu gibi ihraç pazarlarında da ülke imajı açısından sıkıntı yaşanıyor. Dolayısıyla bu durum ihracatın olumsuz yönde etkilenmesine yol açıyor.

Tüm bu sorunların önüne geçebilmek için denetim faaliyetlerinin artması büyük önem taşıyor. Bu noktada firmaların markalaşmaya yönelik çalışmalarına hız vermesi büyük önem taşıyor. Bunların yanı sıra sektörde inovasyon ve Ar-Ge yetersizliği de kendini gösteriyor. Üretim çeşitliliği olmadığı için de fiyata dayalı bir rekabet söz konusu. Pazarda daralma olduğu zaman, hızlı bir fiyat rekabeti yaşanıyor ve fiyatlar aşağıya çekiliyor. Fiyata dayalı rekabet sektörün büyümesini de oldukça olumsuz yönde etkiliyor. Sektör yetkilileri, kalifiye eleman bulmak konusunda da sıkıntı yaşadıklarını belirtiyor.

E - BÜLTEN ÜYELİĞİ

En güncel gelişmeler ve en yeni haberler, bültenimize üye olan kullanıcılar için özel olarak gönderilecektir.
AD, SOYAD
E - POSTA
2008 yılında Istanbul'da kurulan Kablosan Kablo kaliteden ödün vermeyen, sürekli gelişmeyi hedefleyen , müşteri odaklı yaklaşımı ile rekabet gücü yüksek, çevreye duyarlı ve kendi alanında öncü kablo üreticileri arasında yer almaktadır.
COPYRIGHT © 2013 KABLOSAN ALL RIGHTS RESERVED.